Hoe werkt de begeleiding

Als er problemen thuis zijn of als het niet goed gaat op school, kan dit gemeld worden bij het Centrum voor Jeugd en Gezin, het WIJ-team, het Gebiedsteam of de WMO. Zij zullen samen met jou gaan kijken naar wat de hulpvraag is en samen zoeken naar een bureau die de juiste begeleiding voor jou biedt. Soms is de hulpverlening vrijwillig, echter is dit niet altijd zo. Dit betekent dat er een melding van de politie, Veilig Thuis, school, ziekenhuis binnenkomt bij het Centrum voor Jeugd en Gezin, het WIJ-team, het Gebiedsteam of de WMO. Dan bepaalt vaak de consulent vanuit de gemeente, welk bureau er in aanmerking komt.

Vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin, het WIJ-team, het Gebiedsteam of de WMO komt er een melding binnen bij Kuipers en Houtman. Samen met de consulent van de gemeente komen we bij jou thuis of spreken af op kantoor bij de consulent. De intaker vanuit Kuipers en Houtman legt uit wat zij kunnen bieden en hoe de hulpverlening eruit zal gaan zien. Samen met jou en de consulent bekijken we of de hulpverlening passend is bij jouw situatie. Als dit zo is, zal er in eerste instantie een coördinator bij jou komen die de hulpverlening gaat opstarten. In deze periode zal er een plan van aanpak gemaakt worden en zal bekeken worden welke hulpverlener er het beste bij jou past. Wij vinden het erg belangrijk dat er een klik is tussen de hulpverlener en de cliënt en zijn/haar netwerk. Soms is er sprake van dat wij meerdere hulpverleners inzetten, dit wordt altijd besproken. Een reden hiervoor kan zijn dat er meerdere keren per week hulpverlening nodig is of als er meerdere personen binnen het gezin hulpverlening nodig hebben.

Zodra dit is opgestart komt de coördinator één keer per 4 à 5 weken bij je langs om de hulpverlening te bespreken. In dit gesprek kun je aangeven wat je mist, wat goed gaat, welke doelen er al behaald zijn, welke mogelijkheden er zijn en vragen met betrekking tot de indicatie.

Vanaf het moment dat er besloten is dat Kuipers en Houtman de begeleiding op zich gaat nemen, gaat ook de 24/7 bereikbaarheid in. Dit betekent dat je te allen tijde Bianca of Mirjam kunt appen of bellen als het thuis niet lukt of als er zorgen zijn. Zij zullen samen met jou meedenken naar een oplossing. Dit betekent in sommige gevallen dat zij bij jou zullen langskomen om te ondersteunen. Dit bespreken zij samen met jou aan de telefoon.